כולנו גדלנו על טאו טאו, דוב פנדה חביב שמכניס אותנו לחייו בעמק הקסום. אך את זיכרונות הילדות הנעימים של הפנדה המתוקה מחליפים לאחרונה פרסומים על פנדה אחרת… אנחנו מתכוונים כמובן לעדכון שהוציאה גוגל העונה לשם פנדה, וגורם לה לפתע להיראות מעט פחות חביבה. העדכון האחרון הגיע לאחרונה גם לישראל ובעקבותיו משתנים חוקי המשחק של השיווק באינטרנט.
אז מהו בעצם עדכון פנדה?
כדי להבין מה משמעות העדכון כדאי להיכנס קודם לראשו של הגולש. אותו גולש מבצע חיפוש בגוגל ומצפה לקבל את התוצאות העדכניות ביותר. גוגל, כמו כל מנוע חיפוש, יודע שמידת הרלוונטיות של תוצאות החיפוש היא זכות הקיום שלה. הרי ללא תוצאות חיפוש רלוונטיות מדוע שהגולש יטריח את עצמו להשתמש בה? כך לאורך השנים הולך ומשתכלל האלגוריתם של גוגל – זה שאחראי לדירוג של תוצאות החיפוש. גוגל מעדכנת מדי תקופה את האלגוריתם כדי להפוך את תוצאות החיפוש ליותר רלוונטיות, ועדכון פנדה הוא למעשה אחד מהעדכונים האלו. אז היכן מתחילה הבעיה?
כתיבת תוכן לאתרים – חוקי המשחק משתנים
דירוג האתר בתוצאות החיפוש נקבע ע"י מכלול של שיקולים שנלקחים בחשבון באלגוריתם של גוגל. למשל, ככל שיותר קישורים חיצוניים מפנים לאתר שלכם הוא נחשב לסמכותי בתחומו וידורג גבוה יותר בתוצאות החיפוש. פרמטר חשוב נוסף שמלמד על מידת החשיבות של האתר בעיני מנוע החיפוש המוביל בעולם הוא כמות התוכן החדש שאנחנו יוצרים. עד שעדכון פנדה יצא לאוויר העולם, ככל שיצרנו יותר תוכן ושילבנו בו קישורים לאתר שלנו, כך השתפר המיקום שלנו בתוצאות החיפוש.
מהר מאוד נוצרה אסטרטגית שיווק של "כתוב ככל יכולתך" – כתיבה שיווקית של תכנים באיכות ירודה שאינם מספקים לגולש מענה ולו הקלוש ביותר לצרכיו, אך מקדמים את האתר במנועי החיפוש. תופעה זו של מאמרי ספאם הביאה לתוצאה עגומה מנקודת מבטו של הגולש, כיוון שתוצאות החיפוש הפכו לפחות ופחות רלוונטיות. כאן נכנסה גוגל לתמונה והחליטה להילחם במאמרי זבל באמצעות עדכון פנדה, שנועד להסיר מתוצאות החיפוש מאמרי ספאם שכאלה. התוצאה: בעקבות העדכון האחרון נפגע הדירוג של אתרים רבים שהסתמכו על תוכן מסוג זה.
כתיבה לאתרי אינטרנט – מה המשמעות מבחינתך?
בשונה מבעבר, יצירת תוכן באיכות ירודה לא תתגמל את מאמצי השיווק שתשקיע. גוגל הזיזה את הגבינה לעבר חוויית השימוש של הגולש: כתיבת תוכן לאתרים הייתה ונשארה פרמטר חשוב בעיני מנועי החיפוש, אך עם דגש רב הרבה יותר על איכותו. אז מהו תוכן איכותי? כדי שמאמצי השיווק יישאו פרי, כתיבה שיווקית צריכה לענות על מספר שאלות: האם המידע שהוצג עונה על צרכי הלקוח? האם המידע שימושי ורלוונטי? האם הוא מוצג בצורה ממוקדת?
בשורה התחתונה
עלות מול תועלת, כיום כבר לא שווה להשקיע משאבים ביצירת תוכן באיכות ירודה. דברו אל הגולש בגובה העיניים: בררו מה מעניין אותו, מהם צרכיו, מהו עולם המושגים שלו. כיום יותר מתמיד, כתיבת בלוג מקצועי תאפשר לכם לעטוף את כל אלו באריזה מושכת שתתפוס את עיניו של הגולש ותמצב אתכם כאוטוריטה מקצועית בתחומכם. ההשקעה תשתלם כאשר הגולש יעריך אתכם הרבה יותר – וכך גם מנועי החיפוש.
תגובות