5 עקרונות מוזיקליים שמושכים לקוחות
5 עקרונות מוזיקליים שמושכים לקוחות
כך תהפכו כל פעולה שיווקית ללהיט, באמצעות יישום העקרונות שהפכו את להיטי העשור
להצלחה מסחררת. מומלץ לפתוח רמקולים 😊. קריאה (והאזנה) מהנה!
לא יודע מה אתכם, אני לא יכול בלי מוזיקה. זה התבלין שמכניס לי אנרגיות, מלח ופלפל לחיים. מוזיקה עושה טוב על הנשמה, ומסתבר שאם מקשיבים לה טוב-טוב, מגלים מה הופך שירים ללהיטים, ואיך אפשר להשתמש באותם עקרונות כדי למשוך לקוחות בקצב.
אז לרגל העשור החדש שמתחיל, קבלו את מצעד העשור שלי – עם השירים שיעשו לכם שמח בלב ויאפשרו לכם להפוך כל פעולה שיווקית ללהיט.
במקום החמישי: איך אומרים "סוס" בקוריאנית?
מי מאתנו לא זוכר את ריקוד הסוס המפורסם, המלווה בקריאות "הופה גנגנם סטייל!" של הראפר הקוריאני סיי. השיר זכה להצלחה אדירה ברחבי העולם ונכון לכתיבת שורות אלה, הגיע כבר ל- 3.4 מיליארד צפיות ביוטיוב. השיר אף זכה למגוון פארודיות של אנשים מפורסמים, ממזכ"ל האו"ם באי קי מון ועד בריטני ספירס. שלא לדבר על זה שבמשך חודשים ארוכים, השיר הזה פשוט לא יצא לי מהראש.
מה הפך את השיר ללהיט?
ומה אפשר ללמוד ממנו כדי למשוך לקוחות ב-ק-צ-ב?
יש מספר אלמנטים שהפכו את השיר הזה למכונת להיטים, הבולט שבהם בעיניי הוא סימן ההיכר שלו: ריקוד הסוס, המלווה בקריאות "הופה גנגנם סטייל!". ריקוד הסוס הוא קליט ופשוט לביצוע (ולראייה מיליוני אנשים ברחבי העולם שביצעו אותו). למרות שהשיר עשוי מאותם חומרים שמהם מורכבים להיטי פופ אחרים, ללא ריקוד הסוס, ספק אם גנגנם סטייל היה זוכה להצלחה כל-כך גדולה.
יצירת סימן היכר יכולה לעשות את ההבדל לא רק בעולם המוזיקלי, אלא גם בעולם העסקי. גם אם יש לכם אלפי מתחרים, סימן היכר כמו כינוי, סלוגן או תמונה שמבטאים את הערך הייחודי שאתם מעניקים, יכולים לעשות הבדל עצום. הנה שתי דוגמאות שממחישות איזה הבדל יכול לעשות סימן ההיכר:
"הלו, הגעתי למעבדה"?
בטח שמתם לב שהכינוי שלי הוא "מדען מילים". אם במקרה עברתם דרך דף הבית, הדבר הראשון שראיתם הוא תמונה שלי פעם אחת על רקע כור גרעיני, פעם שנייה בתוך מעבדה ופעם שלישית ליד משגר טילים. המיתוג הטיפה משוגע הזה נבע מהרצון להבליט את אחד הערכים המובילים שלי בכתיבה – ערך היצירתיות, ולשמחתי הוא הצליח מעל המשוער. איך אני יודע? כששיחות עם לקוחות פוטנציאליים מתחילות במשפטים כמו "שלום, אני מדבר עם המדען?" או "הלו? הגעתי למעבדה?", אני יודע שעשיתי את שלי 😊
איך לקוחה אמרה לי? "חיפשתי מישהו שיכתוב תוכן לאתר שלי וראיתי אינספור כותבי תוכן, אבל מדען מילים יש רק אחד"… וזה בדיוק העניין: לייצר סימן היכר שונה וזכיר, שמבטא את הערך הייחודי של העסק שלכם. איך מזקקים את הערך הייחודי הזה? על כך נרחיב בשיר שהגיע למקום הראשון במצעד…
(רמז: שמתם לב לכך שהמילים היחידות באנגלית הן "Gangnam Style" ו-"Sexy Lady"? כל שאר המילים בשיר הן בקוריאנית. מסתבר שלא חייבים לנהוג כמו כולם כדי לבלוט ולמשוך תשומת לב. לפעמים, ההפך הוא הנכון).
"הלו? הגעתי למעבדה?"
והנה עוד דוגמה ליצירת סימן היכר, הפעם של סוכנת ביטוח צבעונית במיוחד, שגם בין אלפי סוכני ביטוח אחרים פשוט אי אפשר לפספס. ולמה? כי מעיין ישראל ידועה בתור "הסוכנת הג'ינג'ית", שמביאה את האופי הג'ינג'י שלה לעולם הביטוח הנתפס ע"י רבים כאפור ומעייף: את הטמפרמנט, העניין, ההומור ולא פחות חשוב: את הבלודוזריות שמזיזה הרים עבור הלקוחות שלה. ושמישהו ינסה לעמוד בדרך שלה 😊
מספיק להימצא איתה דקה באותו חדר או לקרוא פוסט שלה בפייסבוק, כדי להבין עד כמה היא שונה בנוף סוכני הביטוח. גם במקרה הזה, סימן ההיכר מבוסס על הערכים שמאפיינים את מעיין – ועל כך נרחיב בשיר שהגיע למקום הראשון במצעד.
הסוכנת הג'ינג'ית
במקום הרביעי: השיר הכי מושמע ברדיו בעשור האחרון
קבלו את "מחוזקים לעולם" של אברהם טל, השיר ששיגע מדינה שלמה ולתקופה מסוימת הפך לסמל של תקופה סוערת (תקופת המשט הטורקי). "מחוזקים לעולם" הוא השיר הכי מושמע ברדיו בעשור האחרון, עפ"י חברת "מדיה פורסט". גם ביוטיוב השיר מככב, עם יותר מ- 4 מיליון צפיות.
מה הפך את השיר ללהיט?
ומה אפשר ללמוד ממנו כדי למשוך לקוחות ב-ק-צ-ב?
בראיונות עמו סיפר אברהם טל שהשיר נכתב בעקבות משבר בזוגיות (שלמרבה השמחה הסתיים בצורה יפה). השיר עוסק בנושא שיכול להיות רלוונטי בכל תקופה – משברים בזוגיות והכמיהה לימים יפים יותר. השיר הגיח לאוויר העולם בתקופת המשט הטורקי, ולדברי טל, המסר שהרבה אנשים לקחו ממנו הוא להיות מאוחדים ולצאת מהאירוע הזה מחוזקים מול העולם.
למרות שזה לא היה מכוון, ההצלחה של השיר נבעה בין היתר מהיכולת שלו להתכתב עם רוח התקופה ועם הרגשות הנלווים אליה. בטכניקה הזו כל אחד מאתנו יכול להשתמש, כדי לקשר בין אירועים אקטואליים לתחום העיסוק שלנו. באופן הזה נוכל למשוך תשומת לב ולנתב חלק מהבאזז שיצרו אותם אירועים לכיוון שלנו.
ואתם יודעים מה הכי יפה? לא צריך להיות קשר ישיר בין האירוע האקטואלי לבין המסר העסקי שאנחנו רוצים להעביר. כאן נכנסת היכולת שלנו לייצר חיבור יצירתי ומפתיע, שימשוך תשומת לב. מיד נלמד איך עושים את זה, בואו נראה קצת דוגמאות לפני.
הנה דוגמא למהלך שיווקי מבריק, שעושה שימוש באותה טכניקה בדיוק: במהלך משחק הגמר של הסופרבול האמריקאי, התרחשה הפסקת חשמל שגרמה לעצירת המשחק. בזמן שלמעלה מ- 100 מיליון איש ישבו בחוסר מעש במשך 45 דקות, הגלגלים בראשם של אנשי הקריאטיב באוריאו דווקא זזו יפה מאוד גם בלי חיבור לשקע. באותן הדקות שבהן כולם חיכו בחושך (ולא בגלל שהם פולנים…), כך צייצה אוריאו בטוויטר:
הפסקת חשמל? אין בעיה. עדיין אפשר לטבול אוריאו בחושך. מדהים איך למרות שחברות ענק (כולל אוריאו) שפכו סכומי עתק על פרסומות ששודרו בגמר הסופרבול, בסיום האירוע כולם דיברו דווקא על ציוץ גאוני אחד.
והנה עוד דוגמא: זוכרים שפעם, לפני 2 מערכות בחירות (זאת אומרת לפני שנה), נפתלי בנט ואיילת שקד השיקו את מפלגת הימין החדש? כמה ימים אחרי, גם אני הקמתי מפלגה חדשה: מפלגת השיווק החדש. תנועה שאמורה לתת מענה לתחלואי הפעולות השיווקיות שמפילות כל-כך הרבה בעלי עסקים. כל מה שעשיתי הוא לקשר בין נושא אקטואלי לבין המסר המקצועי (איך לכתוב תכנים שמושכים לקוחות, במסגרת קורס כתיבה שיווקית).
הפוסט זכה לחשיפה נרחבת, לתגובת יפות, ולא פחות חשוב: ייצר הרשמות לקורס הכתיבה 😊
איך גם אתם יכולים לייצר באזז?
המתכון ליצירת באזז באמצעות חיבור המסר שלכם לאירוע אקטואלי, כולל 2 מצרכים בלבד:
- מהירות תגובה – ככל שמועד פרסום התוכן יהיה סמוך למועד התרחשות האירוע, ככל שהוא יהיה יותר טרי בזיכרון של הגולשים, כך הוא יעורר הדים רבים יותר. בעולם השיווק קוראים לזה RTM – ראשי תיבות של Real time marketing (שיווק בזמן אמת).
- יצירתיות – החדשות הטובות הן שאפשר לקשר כל אירוע אקטואלי לכל סוג של מסר עסקי שאתם רוצים להעביר, באמצעות חשיבה יצירתית. איך מייצרים את החיבור הזה? בשתי מילים: משחק האסוציאציות. מוזמנים לצפות ולשחק:
במקום השלישי: Happy, Happy, Happy!
מי אמר שחייבים ללכת למסעדת יוקרה כדי ליהנות מארוחה טובה? לפעמים, גם כמה "סלייסים" של פיצה מהפיצרייה השכונתית יכולים לשמח את הנשמה. מה שעובד כאשר מדובר במזון לגוף, עובד גם כשמדובר במזון (מוזיקלי) לנשמה. מסתבר שלפעמים, לא חייבים פירוטכניקה ווקאלית כדי לייצר להיט. כל מה שצריך הוא שיר שעושה טוב על הנשמה. הגישה הזו היא בעיניי סוד ההצלחה של השיר "Happy" של פארל ויליאמס.
למקרה שממש עכשיו בא לכם לשמוח:
מה הפך את השיר ללהיט?
ומה אפשר ללמוד ממנו כדי למשוך לקוחות ב-ק-צ-ב?
"Happy" הוא שיר פשוט משמח, עם מוטו אחד במרכזו: "Clap along if you feel like happiness is the truth". תוסיפו למסר הזה את הקצב הנכון, פרפורמר מחונן וקליפ מלא באנשים המפזזים במגוון לוקיישינים, והופ! קיבלתם להיט שחצה את רף המיליארד צפיות ביוטיוב. כמה פשוט, ככה טוב. ממש כמו סלייס מבעבע של פיצה.
כמו בעולם המוזיקלי, כך בעולם הכתיבה השיווקית: לפעמים תוכן שעטוף באריזה מחויכת יכול לעשות את כל ההבדל. שילוב הומור בתכנים השיווקיים יאפשר לכם ליהנות מהכתיבה – ולגולשים לחייך מהתוצאה הסופית. השאלה היא איך עושים את זה? איך משלבים הומור בתכנים?
לא צריך להיות סטנדאפיסט כדי לתבל את הטקסט בהומור. אפשר להיעזר במספר כלים פשוטים, בחלקם אני משתף ממש כאן. אחת הטכניקות האהובות עלי היא מה שאני מכנה "הפרשן החייכן", והכוונה היא למתן פרשנות הומוריסטית לסיטואציות מהיומיום. זה למשל מה שהיה לי לומר אחרי שנאלצתי לשבור תכנית חיסכון, בעקבות תשלום על חנייה בלב ת"א:
כמובן שאת הסיטואציות האלו אפשר לקשר למסר המקצועי שאתם רוצים להעביר, באמצעות משחק האסוציאציות שכבר הזכרנו.
מקום שני: פשוט להתאהב
למקום השני במצעד הגיעה להקת Roxette עם השיר It just Happen. למה רוקסט?
א. בחירת העורך (תתמודדו) 😊. ב. כשאני חושב על רוקסט, אני נזכר שהם היו נוכחים כמעט בכל צומת משמעותי בחיים שלי, כל שיר מסמל תקופה אחרת:
How do you do – השיר הראשון של הלהקה השוודית ששמעתי ב- MTV בשנות ה- 90'. זה היה כשהייתי רחוק מהבית, אי שם באפריקה, במסגרת שליחות עבודה של ההורים. זו הייתה תקופה לא פשוטה. באחת הגיחות ארצה, אמא שלי, שראתה כמה אהבתי את השיר, קנתה לי את אחד האלבומים שלהם (Tourism). באותה התקופה האזנה לשירים שלהם סיפקה לי הרבה רגעים של אושר, של התרגשות וגם של נחמה.
June Afternoon – שיר שמזכיר לי את ימי החופש הגדול, בהם עבדתי כדי לחסוך כסף כשהייתי בתיכון או בחטיבה.
I wish I could Fly – השיר שהתנגן לי בראש לאורך עשרות קילומטרים של מסע כומתה.
הייתי ממשיך, אבל נראה לי שהבנתם את הרעיון. כל שיר חדש שלהם שיצא, היה עבורי כמו השקת אייפון חדש עבור אוהדיה המושבעים של אפל. התרגשות טהורה.
It Just Happens הוא אחד השירים המאוחרים של רוקסט, בלדה מקסימה שעוסקת (איך לא) באהבה ובהקשבה אל הלב. השיר אמנם זכה ל- 5.5 מיליון צפיות ביוטיוב, אך כמובן שזה לא הלהיט הגדול ביותר של רוקסט. אז למה בכל זאת החלטתי לכלול אותו במצעד – ומה אפשר ללמוד ממנו?
מה הפך את השיר ללהיט?
ומה אפשר ללמוד ממנו כדי למשוך לקוחות ב-ק-צ-ב?
It just Happens עוסק בהקשבה אל הלב. ממש כמו הלהיטים הגדולים של רוקסט, הוא מייצר חיבור רגשי עמוק של שמחה, של ריגוש ושל אהבה. ולכן, כששמעתי לפני מספר שבועות שסולנית הלהקה מארי פרדריקסון הלכה לעולמה, משהו בפנים התכווץ. הרגשתי שזו סיומה של תקופה, והתעצבתי מכך שלא אוכל עוד לחוות את אותה התרגשות משיר חדש של רוקסט שמגיח לאוויר העולם.
וזו בעיניי הגדולה של רוקסט – בשיר הזה ובכל הלהיטים הגדולים שלהם. הם פורטים באמנות על נימי הרגש, בצורה שחיברה אליהם מיליוני מעריצים מכל רחבי העולם. היכולת לייצר חיבור רגשי היא המפתח ליצירת מסרים שנחרטים בזיכרון (ובלב), גם כאשר מדובר בכתיבת תוכן שיווקי.
אפשר לייצר חיבור רגשי באינספור דרכים, אחת מהן היא לשתף בסיפור הצלחה של לקוח: מצד אחד סיפור כזה מתייחס לכאב של הלקוח, כדי לעורר הזדהות כמה שיותר עמוקה מצד גולשים שחווים כאב דומה. מצד שני, הוא מציג את הפתרון ואת השינוי הגדול שהלקוח חווה בעקבותיו. כך למשל, בסיפור הצלחה שהכנתי עבור חברת Forevhair (המלווה גברים להשתלות שיער בטורקיה), הוצג סיפורו של דניאל – פרמדיק שההשתלה העניקה לשיער שלו חיים חדשים:
בחלק הראשון של הכתבה, מוצג הכאב של דניאל:
לאורך הכתבה מתואר הפתרון, והשינוי העמוק שהוא חולל אצל דניאל:
הסיפור הזה רק ממחיש שהשירות או המוצר הם לא המטרה מנקודת מבטו של הלקוח. הפתרון שאנחנו מציעים הוא בסופו של דבר האמצעי שדרכו הלקוח משיג תועלת רגשית עמוקה יותר. במקרה של דניאל, התועלת הרגשית היא להרגיש צעיר, לקבל מחמאות, להסתכל במראה ולהיות מאושר. מה התועלת הרגשית העמוקה שיקבל הלקוח לאחר שיפנה אליכם? הבנת התשובה וכתיבת תכנים שמציפים את הערך הרגשי המשמעותי ביותר, יסייעו למסרים שלם להיחרט עמוק בלב.
ובמקום הראשון (תופים בבקשה)...
שיר העשור שלי הוא (איך לא) Toy ששרה נטע ברזילי. בשיר הראשון במצעד דיברנו על חשיבות סימני ההיכר, וכמה כאלה יש ב- Toy… אבל רגע לפני שנתחיל לנתח מה הוביל להצלחה האדירה של השיר ומה אפשר ללמוד ממנו ברמה השיווקית, הנה כמה נתונים על הלהיט ששיגע את ישראל ואת אירופה כולה מאז שיצא.
הקליפ של Toy הוא הנצפה ביותר בערוץ היוטיוב הרשמי של תחרות האירוויזיון ונכון להיום, הוא הגיע ל- 127 מיליון ציפיות. המסר המרכזי של השיר, I'm not your toy, התקבל באהדה רבה ברוח קמפיין ה- Me too. זו לא הסיבה המרכזית לכך שהשיר הזה סחף מיליוני אנשים בארץ ובעולם, אבל על כך נדבר מיד.
בינתיים, למקרה שאתם רוצים להיזכר:
מה הפך את השיר ללהיט?
ומה אפשר ללמוד ממנו כדי למשוך לקוחות ב-ק-צ-ב?
Toy כולל מגוון סימני היכר, שהפכו את השיר להצלחה מסחררת: הצבעוניות, הלופר, שילוב מילים בעברית
(A-a-a-Ani lo buba, I don't care about your stefa, baby התודה הצבעונית בסיום: Thank You Europe! כפרה עליכם!) וכמובן ריקוד התרנגולת שהפך לסימן ההיכר של השיר בכל רחבי העולם.
לכל סימני ההיכר האלו יש מכנה משותף אחד, שמסתכם בשני משפטים שאמרה נטע ברזילי מעל הבמה, רגעים ספורים לאחר שהוכרזה כזוכה הגדולה של האירוויזיון:
"תודה שבחרתם בשונה!
תודה שאתם חוגגים את השונות!"
וזה בעיניי סוד הקסם של נטע, ושל הזכייה שלה באירוויזיון. כי שירים שעוסקים בהעצמה נשית יש בשפע, אבל האומץ של נטע ללכת עד הסוף עם השונות והצבעוניות שלה, הוביל אותה לזכייה, וחשוב מכך: העניק השראה למיליוני מבוגרים וילדים.
כולנו שונים – כל אחד והשונות שלו. אז למה רובנו מנסים להצניע את השונות הזו, את המתנה שקיבלנו ואין לאף אחד אחר בעולם? כי מאז שאנחנו קטנים, מלמדים אותנו להיות כמו כולם. ללכת אחרי העדר. גם אני הייתי כזה. בבי"ס יסודי, בכל פעם שהמורה שאלה שאלה כלשהי, התשובות שרצו אצלי בראש היו שונות מהתשובות שהילדים האחרים אמרו בקול. מה שגרם לי לחשוב: מה לא בסדר אצלי? למה אני לא יכול להיות כמו כולם? אז העדפתי פשוט לשתוק.
וכך במשך שנים ניסיתי להיות כמו כולם. וככל שהתאמצתי יותר להיות כמו כולם, כך תחושת הכישלון והאכזבה השתלטה עלי. רק בעשור האחרון הבנתי שלהיות שונה – זה יתרון! והתחלתי להחצין את השונות הזו. לא כולם מתחברים אליה, וזה ממש בסדר! אנחנו לא יכולים למצוא חן בעיניי כולם. אבל אלה שכן מתחברים אליה… פשוט חגיגה. הם בדיוק הלקוחות שאני רוצה, אלו שמעריכים את הערך המוסף שיש לי להציע ומפיקים ממנו תועלת.
נטע ברזילי היא פרפורמרית ענקית, זמרת סוחפת, אישה צבעונית – אבל מעל הכול, היא פשוט אישה אמיצה שלא מפחדת ללכת עם האמת שלה. עד הסוף. וזו גם ההמלצה שלי אליכם. ברגע שתבינו שלהיות שונה – זה יתרון, הדרך לזיקוק השונות שלכם ברמה העסקית קרובה משחשבתם.
למקרה שההבנה הזו כבר החלה לחלחל, הנה מספר כלים שיאפשרו לכם לזקק את הייחודיות שלכם ולגזור ממנה גם את סימן ההיכר (הסרטון בהשראת החופשה הראשונה שלי בתאילנד):
הגברת הווליום השיווקי באמצעות התובנות שלמדנו מתוך להיטי העשור האחרון, יסייעו ללקוחות להגיע בקצב וחשוב מכך: ממש כמו שיר טוב, גם המסרים שלכם לא יצאו להם מהראש. לכבוד העשור החדש שבא עלינו לטובה, מאחל לכם שאת המנגינה הזו לא תרצו להפסיק…
רוצים ללמוד איך כותבים תכנים שמושכים לקוחות ב-ק-צ-ב, צעד אחר צעד? לפרטים נוספים על הקורס "לכתוב ולהרוויח טוב" –
תכנית ההכשרה שתאפשר למקסם את מאמצי השיווק תוך 4 מפגשים:
תגובות