מה עושים כשהתוכן השיווקי של העסק נתקל בחומות של אדישות? כך תוכלו להגדיל את החשיפה העסקית ולמשוך יותר תשומת לב, באמצעות שילוב הומור בתכנים שלכם.
הרבה בעלי עסקים מזיעים בכתיבת תכנים – בפייסבוק, בבלוג ובאתר. ולמרות כל המאמץ שהשקיעו, הם לא מבינים מדוע זה בקושי עובד: איך יכול להיות שהמתחרים שלהם מקבלים פניות, תגובות ולייקים, ועדיין התוצאות לא מגיעות? התסכול גדל כשהם מרגישים שהכתיבה הייתה בדיוק לפי הספר – וכאן אגב מתחילה הבעיה…
למה בעצם? הלקוחות שלנו מוצפים בגירויים שיווקיים מרובעים שמנוסחים "לפי הספר". עבורם המסרים הגנריים האלה הפכו ללא יותר מאשר רעש לבן. ואחת הדרכים האפקטיביות לחדור את שריון האדישות ולמשוך תשומת לב, היא באמצעות שימוש בהומור. כי ממש כמו שפיהוק מדבק, גם חיוך מדבק. ולכן שילוב מסרים מחויכים בתוכן שתכתבו, יעודד את הצד השני לחייך באופן שימשוך תשומת לב וישבור את הקרח. איך עושים את זה?
5 דרכים לכתיבת תכנים מחויכים
שימוש בהומור עצמי
ללקוחות שלכם נמאס משיווק בסגנון "אוהבים נקניקיות?". לפעמים כל מה שהלקוח הפוטנציאלי רוצה הוא לפנות למישהו בשר ודם שידבר אתו בגובה העיניים, ולא למכונה שיווקית שפולטת סיסמאות בקצב שבו מכבי ת"א כדורסל מחליפה השנה מאמנים (מצטער, לא יכולתי להתאפק). שילוב של הומור עצמי יכול להראות שאתם בדיוק כאלה: לפעמים קלילים, לפעמים צנועים ובעיקר: לא לוקחים את עצמכם בכזו רצינות.
בהקשר זה, הנה דוגמא שמאוד אהבתי מהעת האחרונה שפרסם ישראל אהרוני: בפוסט שהעלה בפייסבוק לקידום התכנית עם גידי גוב, הוא שילב מודעות עצמית עם קריצה משעשעת. צחקתי (ואיך לא: צפיתי בהנאה בתכנית).
צילום מסך: דף הפייסבוק של ישראל אהרוני
"מופע האבסורד"
אם דיברנו על כך שללקוחות פוטנציאליים נמאס לראות עוד מאותו הדבר, תנו להם משהו שונה! כזה שיפתיע אותם ויגרום להם לעצור לרגע. הרי אם הייתם חולפים ברחוב על פני כלב לבן, לא בטוח שהוא היה מושך את תשומת הלב שלכם. אבל כלב בצבע וורוד פוקסיה? בחיים לא הייתם מפספסים. פשוט כי אין דברים כאלה (לפחות בינתיים. מי יודע, אולי הכנסתי רעיון לא מוצלח לראש של אחד מבעלי הכלבים שקוראים את הפוסט).
ועל העיקרון הזה מבוסס מופע האבסורד: על הפיכת סיטואציה שגרתית לכאורה ליוצאת דופן. אחת הדרכים היעילות ביותר להשתמש בהומור בשיטה הזו, היא באמצעות שימוש יצירתי בחפצים שאותם אנחנו פוגשים בשגרת יומיום. כך למשל לפני שנתיים הסרתי את מדבקת ה"נמכר" הגדולה משמשת הרכב שקניתי, והחלטתי לעשות בה שימוש מקורי: נעמדתי באמצע הרחוב, הדבקתי את המדבקה על החולצה ופשוט הצטלמתי. את התמונה העליתי לפייסבוק, בפוסט שנפתח בצורה הבאה:
"אמרו לי שבתור בעל עסק אני צריך לדעת למכור.
אז החלטתי לנסות. יצאתי החוצה ביום שטוף שמש.
נעמדתי באמצע הרחוב, שמתי על עצמי מדבקה
וניסיתי… למכור את עצמי.
טוב, זה לא ממש הצליח. ולמה?"
בהמשך הפוסט אני מסביר למה זה לא הצליח, ואיך אפשר לעורר אצל הלקוח חשק לקנות במקום למכור באגרסיביות. התגובות לפוסט לא איחרו להגיע, והוא ייצר מעורבות גבוהה ביותר.
דרך נוספת להשתמש ב"מופע האבסורד" היא באמצעות הפוך על הפוך, כלומר להיפך ממה שמצופה מכם לנהוג בסיטואציה מסוימת. כך למשל אם אתם רוצים להציג את עצמכם בסרטון או במסגרת 60 שניות במפגש נטוורקינג, הציפייה הראשונה היא שתפתחו את הפה ותתחילו לדבר, נכון? אז זהו, שכאן בדיוק אפשר לייצר את הטוויסט: במקום לדבר, פשוט לשתוק במשך 7 שניות (אפשר למנות את השניות באצבעותיכם כדי להעצים את הטוויסט).
לאחר מכן, אפשר לקשר את השתיקה למסר המקצועי שאתם רוצים להעביר. למשל אם מדובר ביועצת משפחתית שפונה להורים עם ילדים, היא יכולה להגיד: "איזה כיף ליהנות סופסוף מקצת שקט"… ואז לשאול שאלה בסגנון "כשהילד שלכם בוכה בסופר – כמה אתם רוצים לשמוע כבר את השקט הזה"? בשלב הזה היא יכולה לייעץ מה לעשות כשהילד בוכה בסופר. תחשבו כמה חיוכים וכמה תשומת לב היא תמשוך, פשוט כי היא… שתקה.
הפרשן החייכן: שיתוף חוויות מהחיים
אנשים מאוד אוהבים סיפורים מהחיים – גם כי יש לנו נטייה לאהוב סיפורים, וגם כי בחלק מהמקרים הסיפורים האלה מעוררים הזדהות. אם מוסר ההשכל, כלומר הפרשנות שלכם לסיפור תהיה מצחיקה, אז בכלל הרווחתם מכל הכיוונים. למשל, בשנה שעברה שילמתי 62 ₪ עבור שעתיים של חנייה בחניון תל אביבי, וזו הייתה הפרשנות שלי לסיטואציה.
באותו המידה היה אפשר לקשר את הפרשנות של הסיטואציה הזו לכל מסר מקצועי: למשל סוכן ביטוח היה יכול לתת טיפים לחיסכון כספי בתחזוקת הרכב, ולחילופין מדריך יוגה היה יכול לתת טיפים לשליטה בכעסים… 🙂 מה שבטוח, הפרשנות ההומוריסטית היא מגנט של תשומת לב.
שימוש בציטוטים או סרטונים מצחיקים
טוב, הטכניקה הזו ממש פשוטה (אך יעילה לא פחות). הרעיון הוא לקחת ציטוט או סרטון מצחיק שקשור ישירות לתחום העיסוק שלכם, ולהעניק לו את הפרשנות הייחודית שלכם. אפשר גם לתת לדמיון להתפרע, לקחת ציטוטים הומוריסטים שאינם קשורים ישירות לתחום העיסוק שלכם, ולקשר אותם למסר המקצועי שברצונכם להעביר.
כדי להמחיש כמה זה פשוט, ניקח לדוגמא יועצת זוגית. כל שעליה לעשות הוא לחפש בגוגל, בעברית או באנגלית, ציטוטים מצחיקים על זוגיות. לדוגמא "הדרך הטובה ביותר לזכור את יום ההולדת של אשתך היא לשכוח אותו פעם אחת" (נאש). בציטוט הזה יכולה היועצת הזוגית להשתמש כדי להעניק טיפים לתיבול השגרה הזוגית, הפעם באמצעות הפתעות טיפ-טיפה יותר נעימות…
פעם שלישית – צחוקים
אחד היסודות של כתיבה הומוריסטית הוא שימוש בפאנץ' חזק. על אותו משקל של מופע האבסורד, אפשר לשלב את הפאנץ' כחלק מרשימה של 3 פריטים, כשהפריט השלישי ברשימה מוקצן או יוצא דופן. לדוגמא, יועצת תזונה יכולה לכתוב:
להתחיל דיאטה זה לא מסובך: סופרים קלוריות, עושים פעילות גופנית וליתר ביטחון מניחים פתק בכותל. אז מדוע בכל זאת רוב הדיאטות נכשלות?
והנה סיכום קצר ומחויך של מה שלמדנו:
החיוך שלכם באמת שווה זהב, במיוחד כשהוא מפציע בין השורות. תיבול הומוריסטי של התכנים שתכתבו בפלטפורמות השונות יעשה רק טוב: לקוראים, לתכנים וגם לעסק שלכם. נסו, חייכו ותראו.
תגובות