איך בונים מאפס תיק עבודות, שיפתח לכם דלתות
(גם אם אין לכם ניסיון או לקוחות)?
איך בונים מאפס תיק עבודות,
שיפתח לכם דלתות
(גם אם אין לכם ניסיון או לקוחות)?
בין אם יש לכם ניסיון ובין אם לא – כך תוכלו לבנות תיק עבודות מרשים ולהתחיל לקבל פרויקטים מעניינים, ב- 3 צעדים.
כולנו מכירים מקרוב את 3 המילים שמעטרות את רוב הצעות העבודה: "נא לשלוח דוגמאות". כשהלקוח הפוטנציאלי מבקש מכם תיק עבודות, הוא למעשה מבקש להתרשם מיכולות הכתיבה שלכם, התרשמות שבכוחה להכריע האם תקבלו את העבודה או לא.
הבעיה היא שאם אתם נמצאים בתחילת הדרך, אתם נאלצים להתמודד עם הפרדוקס אליו נחשף כל כותב מתחיל: מצד אחד, לכותבים בתחילת הדרך אין ניסיון ולכן גם אין תיק עבודות. מצד שני, ברוב הצעות העבודה מבקשים לראות דוגמאות. איך פורצים את המעגל הזה? בשורות הבאות נלמד איך לבנות תיק עבודות מרשים, גם אם אין לכם עדיין ניסיון בכתיבה.
ואם יש לכם ניסיון בכתיבה? מסתבר שגם כותבי תוכן שכבר צברו ניסיון, עושים לפעמים טעויות בסיסיות כאשר הם שולחים תיק עבודות. טעויות שעלולות לגרום ליותר נזק מתועלת, ולהפיל את הצעת העבודה.
אז איך בונים מאפס תיק עבודות שיפתח לכם דלתות ב- 3 צעדים?
צעד ראשון – אין לכם ניסיון? כך תתחילו לצבור אותו
כדי לבנות תיק עבודות ולהתחיל לקבל עבודות שוות, צריך להפשיל שרוולים ולהתחיל לכתוב. הצלחתם לקבל הצעת עבודה בתשלום? מעולה! האפשרות הזו תמיד עדיפה. אך מה עושים כשזה לא המצב? לא מתייאשים ! כמו שנראה מיד, יש מגוון דרכים לצבור ניסיון ולבנות תיק עבודות:
צבירת ניסיון באתרי פרילנסרים
כשהתחלתי את דרכי בעולם הכתיבה בשנת 2010, ניצבתי בפני אותו אתגר שמאפיין הרבה כותבים מתחילים: רוב הצעות העבודה הצריכו ניסיון, ולא הצלחתי למצוא "קצה חוט" שיאפשר לי להתחיל לצבור אותו. ואז הגעתי לאתרי פרילנסרים. בעיניי, היתרון הבולט של אתרים אלה הוא ביכולת לצבור ניסיון בצורה מהירה וקלה. הסיבה לכך (שהיא בעיניי גם החיסרון של פלטפורמה זו), נעוצה בעובדה שהתמורה המתקבלת על תוצרי הכתיבה באתרים אלו נוטה להיות נמוכה.
אם אתם בתחילת הדרך ומתקשים לצבור ניסיון בדרכים אחרות, ניתן להתייחס לתמחור הנמוך כאל סטאז' בתשלום, שיאפשר לכם בהמשך לקבל תמורה גבוהה בהרבה. זה בדיוק מה שאני עשיתי בתחילת הדרך. אז נכון שהתמורה שקיבלתי הייתה נמוכה (מאוד) ביחס להשקעה, אך כעבור שנה כבר הגעתי ללקוחות באפיקים אחרים ובתעריפים גבוהים בהרבה. ולא פחות חשוב: הכרתי דרך אתרי הפרלינסרים לקוחות מדהימים, שהפנו אותי ללקוחות אחרים, שהפנו אותי ללקוחות נוספים – והשרשרת הזו נמשכת עד היום, וכוללת ארגוני ענק אליהם הגעתי בזכות אותה החלטה להשקיע את כל-כולי גם כאשר התמורה הייתה נמוכה.
החלטתם לחפש עבודה דרך אתרי פרלינסרים? ההמלצה שלי אליכם: גם כאשר התמחור נמוך, תנו את כל מה שיש לכם. ההשקעה תאפשר לכם ללמוד, להשחיז יכולות ולהשתפר לפעמים הבאות. מעבר לכך, סביר להניח שהלקוח יתרשם מההשקעה והמסירות שלכם – וכך יגדלו הסיכויים שימליץ עליכם ללקוחות אחרים.
כתיבה עבור קרובים ומכרים
דרך נוספת לצבור קילומטראז' בעולם הכתיבה היא לכתוב עבור קרובים או מכרים, שהם גם בעלי עסקים שרוצים לשווק את עצמם. היתרון במקרה הזה הוא בקרבה לבעל העסק, שתאפשר לכם לנהל דיאלוג פתוח ולכתוב תוצר שישרת את המטרה בצורה טובה יותר.
מנעד האפשרויות הוא רחב – מכתיבה במחיר מלא, עד כתיבה במחיר הכרות או אפילו כתיבה בחינם. הרבה תלוי בדינמיקה עם המכר ובמידת הביטחון העצמי שלכם.
כתיבה עבור עמותות
העיקרון דומה לכתיבה עבור מכרים, עם בונוס בדמות תרומה לקהילה. יש אינספור עמותות שישמחו לקבל דחיפה שיווקית חינמית או בתשלום נמוך. אתם מצדכם תתמלאו בהרגשה טובה, וגם מבחינה שיווקית – לא מזיק להציג בפורטפוליו תכנים שמסייעים לקידום עמותות ומטרות חברתיות חשובות.
כתיבה עבור לקוחות ווירטואליים
מרגישים חסרי ביטחון לכתוב עבור עסק קיים, לפני שהתחלתם לצבור ניסיון ממשי? אפשר לכתוב עבור לקוח ווירטואלי: עסק שהייתם רוצים לכתוב עבורו, בתחום שמעניין אתכם. כשאני מעלה את האפשרות הזו בקורסים לכותבי תוכן, בהתחלה לא מעט גבות מורמות. לכתוב עבור לקוח מדומיין? ואם הלקוח הפוטנציאלי אליו נשלח את הדוגמאות יגלה שהוא לא באמת קיים? אחרי שיורדים לעומק האפשרות הזו, מגלים את היתרונות הרבים הגלומים בה.
בתור כותב שמגייס כותבים אחרים, אני יכול להגיד לכם בפה מלא: פחות מעניין אותי אם מדובר בעסק ממשי או לא, מה שחשוב לי הוא להתרשם מיכולות הכתיבה של המועמד: עד כמה הוא מכיר את החוקיות של עולם הכתיבה השיווקית ויודע ליישם אותה? מהן היכולות הוורבאליות שלו? האם התכנים שלו נוגעים בצרכי קהל המטרה ומניעים לפעולה?
אם התשובה לשאלות האלו תהיה "לא", גם אם המועמד ישלח דוגמאות שכתב עבור לקוחות אמיתיים, זה לא ממש יקדם אותו. לעומת זאת, תיק עבודות שיענה על הקריטריונים האלו, גם אם מדובר בלקוחות ווירטואליים – ישרת אתכם בצורה הרבה יותר טובה.
יתרון נוסף שטמון באפשרות זו היא השליטה המלאה שלכם בתוצר הסופי שיוצג בתיק העבודות. אתם אלה שמחליטים מה ואיך לכתוב, ולא הלקוח שיכול לבצע שינויים בניגוד להמלצתכם המקצועית. יש לכם גם שליטה מלאה גם בסוג התוצר שתכתבו, לפי מה שהכי מעניין אתכם – בין אם מדובר בתוכן לדף נחיתה, תוכן לאתר, פוסטים לפייסבוק, מדריך חינמי, תוכן לניוזלטר ועוד. בנוסף, בחירה בנושא או תחום שמעניין אתכם תאפשר לכם לכתוב בצורה מקצועית יותר, שתיגע בנקודות המפתח החשובות ותיצור רושם עז יותר על הלקוח הפוטנציאלי.
צעד 2 – איך בונים תיק עבודות?
התחלתם לכתוב עבור לקוחות (ממשיים או ווירטואליים)? מעולה! לפני שנגלה איך אפשר להשתמש בתוצרים שכתבתם כדי לבנות תיק עבודות מושך, בואו נבין מה אסור בעיניי לעשות כשבונים תיק עבודות.
תיק עבודות מושך נושך (או: איך לא לבנות תיק עבודות)
כותבי תוכן שכבר צברו ניסיון ובנו תיק עבודות שיפרו את נקודת הפתיחה שלהם, בבואם להתמודד על הצעות עבודה. אך בתור כותב שמגייס כותבים אחרים ומקבל באופן שוטף פניות מכותבי תוכן, אני רוצה לשתף אתכם בטעויות שיכולות להרוס את תיק העבודות ולהוריד לטמיון את המאמצים שהשקעתם בבנייתו.
טעות #1: להציג מאמרים לקידום
בהנחה שאתם מכוונים לתוצרים שיווקיים כמו כתיבת תוכן לאתרים, פוסטים או כתיבת דפי נחיתה, הצגת מאמרים לקידום בעיניי לא תשרת אתכם ואפילו עלולה לעשות לכם נזק. מדוע בעצם? כי מדובר בתוצר שמטרתו המרכזית היא לשלב מילות מפתח. איכות וטיב הכתיבה נדחקים לפינה, והתוצאה שמתקבלת לרוב הוא תוצר באיכות ירודה, שאין לו כמעט שום ערך שיווקי.
חשוב לזכור: בעלי עסקים פונים לכותבי תוכן כדי שיסייעו להם במאמצי השיווק (כלומר יכתבו תכנים שיגדילו את שיעור החשיפה ויניעו יותר גולשים לפעולה). כשאתם שולחים ללקוח הפוטנציאלי מאמר לקידום, יהיה קשה מאוד להמחיש איך אתם מתכוונים לסייע לו להגיע ללקוחות. כותבים ששולחים לי מאמרים לקידום, בעצם אומרים בלי להתכוון "זה מה שאנחנו יודעים לעשות" – וברוב המקרים, זה פשוט לא מספיק.
טעות #2: לצרף מסמכי וורד
שליחת תיק עבודות המורכב מאוסף של מסמכי וורד גם הרבה פחות מרשים, וגם מעביר מסר בסגנון "התכנים שלי לא מספיק טובים ולכן הם לא הועלו לרשת / הלקוח לא השתמש בתכנים האלה / הם כל-כך ישנים שהורידו אותם מהאתר". תהיה הסיבה אשר תהיה, טוב זה לא נראה. כתבתם תכנים ללקוחות? ההמלצה שלי: בנו תיק עבודות שמכיל קישורים לתכנים אלו. ואם עדיין אין לכם לקוחות? אתם יכולים לשלוח קישור לעבודות שאתם הולכים לכתוב (כן, גם אם מדובר בלקוחות ווירטואליים). על אפשרות זו נרחיב בשורות הבאות.
אחרי שהבנו מה *לא* לעשות –
איך בונים תיק עבודות מושך ומקצועי?
- מרכזים עבודות – תכנים שכתבתם עבור לקוחות עלו לאוויר? ההמלצה שלי, במיוחד בתחילת הדרך, היא ליצור מסמך מרכז המכיל קישורים לתכנים שכתבתם. בדרך זו תוכלו בכל פעם לשלוף את הדוגמאות הרלוונטיות עבור הלקוח הפוטנציאלי (למשל לשלוח למעצבת פנים תכנים שכתבתם עבור חברת בנייה, אדריכלים ועסקים שפועלים בעולמות האסתטיקה). ואם אין באוויר תכנים שכתבתם? כאן נכנס לתמונה השלב בשני.
- אין לכם ניסיון? כך תעלו את התכנים לאוויר.
זוכרים את הלקוחות הווירטואליים? אפשר לכתוב עבורם תכנים, ולהעלות אותם באופן עצמאי למגוון פלטפורמות. זכרו שמה שחשוב כאן הוא לא האם הלקוח אמיתי או לא, אלא עד כמה הכתיבה שלכם עושה את העבודה. העלאת תוצרי הכתיבה לאוויר יכולה להעצים את הרושם, ולהראות על הדרך שיש לכם הבנה בשיווק ושאתם עובדים עם הפלטפורמות הדיגיטליות המרכזיות.
לאן אפשר להעלות את התכנים שכתבתם?
- כתבתם תוכן לאתר או תוכן לדף נחיתה? אפשר תוך דקות להעלות אותו ל- wix – פלטפורמת בניית האתרים הישראלית שגדולתה היא ביכולת להקים באמצעותה אתר בצורה ידידותית ופשוטה במיוחד.
- כתבתם מאמר מומחה או פוסט לבלוג? תוכלו לפתוח תוך שתי דקות בלוג משלכם בפלטפורמות כמו בלוגר של גוגל או וורדפרס. אם קלות השימוש חשובה לכם ואין לכם הכרות מוקדמת עם וורדפרס, ההמלצה שלי היא ללכת על בלוגר. כמובן שיש עוד אינספור פלטפורמות אליהן ניתן להעלות את המאמרים שלכם בקלות, דוגמת סלונה או onlife. ההמלצה שלי היא לדבוק בפלטפורמות דוגמת בלוגר או וורדפרס, בהן השליטה שלכם בתכנים ובנראות היא מקסימאלית.
כך למשל נראה אתר המתכונים החביב של "מנסה במטבח" בפלטפורמת "בלוגר" של גוגל. לא יודע מה אתכם, לי נפתח התיאבון…
- כתבתם פוסט לפייסבוק? קלללל 😊
- יוצרים את תיק העבודות
אחרי שהעליתם את העבודות לאוויר / ריכזתם קישורים שמפנים אליהן, זה הזמן לבנות את תיק העבודות. אפשר לחפש פלטפורמות חינמיות לבניית תיק עבודות מקוון, אני באופן אישי מעדיף לבנות את תיק העבודות בוורד / פאוור פוינט ולשלוח אותו ללקוח בפורמט PDF. זה יותר פשוט, ומקנה לכם שליטה מלאה על התהליך.
מהו מבנה הפורטפוליו, שירשים לקוחות פוטנציאליים?
התוכן הוא הרכיב הכי חשוב בתיק העבודות שלכם, על כך אין ספק. אך גם האריזה שלו יכולה לעצב את הרושם של הלקוח הפוטנציאלי, ולכן כדאי להשקיע מחשבה בנראות:
- לוגו – זה אולי יישמע לכם מוזר, אך במיוחד אם אתם בתחילת הדרך, לוגו יכול לשדר רצינות. החדשות הטובות הן שלא חייבים להוציא לשם כך אלפי ואפילו לא מאות שקלים. באמצעות פנייה לאתרים כמו Fiverr (גם היא חברה ישראלית שאני מאוד אוהב), תוכלו לעצב לוגו בסיסי במחיר שמתחיל ב- 5$. בזכות היצע השירותים והמחירים הנגישים, אני משתמש לא מעט בפתרונות של פייבר. כך למשל כשרציתי לעצב לוגו לתכנית ההכשרה הדיגיטלית לכותבי תוכן, רכשתי תמונה ממקום אחד, מוזיקה ממקום אחר ואת האינטרו רכשתי בפייבר. וכך בעלות של כמה עשרות דולרים, קצת פאוור פוינט וקורטוב יצירתיות – יצרתי מיתוג מדליק ומקצועי. כך זה נראה:
- נייר מכתבים – בחרתם לוגו? בהשראת העיצוב והצבעים שלו תוכלו ליצור נייר מכתבים ממותג (אפשר לעצב בעצמכם, זה לא כזה מסובך. אפשר להיעזר גם באתרים חינמיים או בפתרונות נגישים כמו Fiverr). כך למשל נראה תיק העבודות הממותג שאני שולח ללקוחות בהשראת הלוגו וצבעיו:
אחרי שיצרנו את המעטפת, אפשר להתפנות למבנה של התוכן עצמו:
- הצגת יכולות – כולל קישור והסבר קצר על כל עבודה. אני אוהב לחלק את הפורטפוליו לשני עמודים: בעמוד אחד מוצגים תכנים מקצועיים (מאמרי מומחה, בלוגים, דיוורים) ובעמוד השני מוצגים תכנים מכירתיים – כגון תוכן לאתר ודפי נחיתה.
- הצגת הוכחות חברתיות – בהנחה שצברתם כבר לקוחות, כדאי להקדיש דף אחד בפורטפוליו להצגת המלצות. מדוע זה חשוב? כדי להראות ללקוחות הפוטנציאליים שיש לכם לקוחות מרוצים, שהתכנים שלכם עושים את העבודה – ושהם לא קונים חתול בשק. כדי שההמלצות ישרתו את המטרה, חשוב שהן יהיה תוצאתיות. זה שאתם נחמדים, שירותיים ואדיבים זה נחמד, אבל עם אדיבות בעלי עסקים שרוצים לגייס לקוחות חדשים לא הולכים למכולת… ולכן, חשוב שההמלצה תמחיש איך התוכן שלכם סייע לבעל העסק להשיג את המטרה – להגדיל את החשיפה, לגרום ליותר לקוחות להשאיר פרטים, לבצע רכישה ועוד.
אין לכם לקוחות? אני מאמין שבאמצעות תיק העבודות שתבנו, תוכלו לפתוח דלתות ולהשיג המלצות, שיסייעו לכם לגייס עוד לקוחות.
כך נראות ההמלצות בתיק העבודות שאני שולח ללקוחות פוטנציאליים:
- הצגת פתרונות – אם הלקוח פנה אליכם כדי לכתוב פוסטים לפייסבוק, יכול להיות שהוא גם צריך תכנים לאתר (וזה פשוט לא עובר לו כרגע בראש). הקצאת דף נוסף בתיק העבודות לרשימת השירותים שלכם, תעורר את המודעות של הלקוח הפוטנציאלי לפתרונות נוספים, ותסייע לכם להגדיל את שווי העסקה.
ברכות! אם ביצעתם את כל השלבים עד לכאן, יש לכם תיק עבודות.
צעד 3 – איך שולחים את תיק העבודות ללקוח הפוטנציאלי?
ההמלצה שלי היא לשלוח את תיק העבודות בפורמט PDF, בצירוף מייל מזמין ומחויך. אם אתם שואלים אותי, אין צורך להיות over רשמיים ומעונבים. מייל קליל בסגנון הבא יכול לעשות את העבודה:
היי משה,
שמחתי מאוד להכיר 😊
מצרף את הצעת המחיר ואת תיק העבודות,
כולל טעימה מתכנים שכתבתי במגוון סגנונות ותחומים.
אשמח לשתף פעולה וזמין לכל שאלה,
דני
איך מכינים את הצעת המחיר שתצורף למייל?
טוב, זה כבר נושא לכתבה אחרת 😊
כמובן, כמובן, כמובן שתיק עבודות, מושקע ככל שיהיה, לא שווה את המאמץ אם תוצרי הכתיבה שלכם לא יהיו מקצועיים, שיווקיים ומלוטשים. רק כך תוכלו לשכנע את הלקוח הפוטנציאלי להיעזר בכם. אם אתם מרגישים צורך לבנות או לחזק את יכולות הכתיבה שלכם, מזמין אתכם להציץ בדף הקורס "לכתוב ולהרוויח טוב" – תכנית הכשרה בת 4 מפגשים לכותבי תוכן, במהלכה נבנה (גם) את תיק העבודות שלכם.
לסיום, אתם יודעים מהו אחד הדברים שאני הכי אוהב בעולם הכתיבה? את היכולת לגלות בכל יום עולם חדש, אנשים חדשים ופרויקטים מרתקים. לתיק העבודות שבניתי יש חלק גדול בפלא הזה. מאחל גם לכם לבנות תיק עבודות שיפתח דלתות, ויאפשר לכם לגלות עולמות מרתקים בכל יום מחדש. בהצלחה!
לפרטים נוספים על הקורס "לכתוב ולהרוויח טוב":
תכנית ההכשרה שתאפשר לכם להרוויח מהאהבה לכתיבה – והכל תוך 4 מפגשים.
במהלך הקורס נכיר כלים שעובדים בשטח, נתרגל אותם בכיתה, ונתחיל לבנות תיק עבודות – שיפתח לכם דלתות.
תגובות